ptss syndroom
Zorg

PTSS syndroom? Dit kan helpen!

Het PTSS syndroom kan veel vervelende klachten met zich meebrengen. Op den duur kan het zo erg worden dat je het liefst de hele dag in bed blijft liggen. Wat kun je nu zelf doen bij het PTSS syndroom? In dit artikel geven wij je een aantal tips om de klachten te verminderen.

ptss syndroom
  1. Zorg voor voldoende beweging

Bij het PTSS syndroom zit er veel cortisol in ons lichaam. Dit is het zogenaamde stresshormoon. Door te bewegen kun je de waarde van dit hormoon verminderen. Ook maakt je lichaam bij het bewegen het rustgevende stofje endorfine aan. Meer bewegen zorgt dus voor minder stress, geeft je een ontspannen gevoel en gaat sombere gevoelens tegen. Beweeg daarom elke dag voldoende en het liefst buiten. Bouw dit wel langzaam op en stel niet te hoge eisen aan jezelf.

  1. Lees rustgevende boeken

Sommige boeken kunnen je echt rustiger maken en kunnen je een positief gevoel geven. Denk hierbij bijvoorbeeld aan boeken over mediteren of positiviteit. Dit soort boeken kun je helpen als je last hebt van het PTSS syndroom, zeker als je lezen ook leuk vindt.

ptss syndroom
  1. Lach!

Dit is misschien wel de meest eenvoudige tip: lach wat vaker! Alle stress in je lichaam zorgt er waarschijnlijk voor dat je minder lacht. Lachen is ontzettend gezond en tijdens het lachen wordt ook het stofje endorfine aangemaakt. Kijk daarom eens naar een leuke lachfilm, lees een luchtig boek of fake die lach gewoon!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *